Jak se vyrábějí rámové boty Berwick
20.12. 2017Králem mezi botami jsou klasicky šité rámové boty, anglicky Goodyear Welted. Jejich výroba je nejpracnější, též ovšem nejtradičnější. V roce 1869 si ji nechal patentovat jistý pan Charles Goodyear mladší. Udělal dobře, protože se tak kvalitní boty vyrábějí dodnes. Jak to tedy v praxi vypadá? Pojďme se podívat do španělské továrny, kde přicházejí na svět rámové boty Berwick.
1) Řezání
Na prvním místě je přesnost. Kůži na svrchní část boty proto řežou páni ševci buď ručně pomocí velmi ostrého nože, nebo strojově. V obou případech je celý proces velmi přesný a s minimem ztrát.
2) Šití
Dobrá bota musí být bytelně ušitá. A že to je pořádná práce. Představte si, že máte nařezanou kůži. To je v podstatě taková skládačka. Takže se sešívá. Nejdřív jednotlivé části k sobě, pak k podšívce. Pak se bota zdobí, zarovnávají se kraje, prostě se vše připraví k tomu, aby bota mohla na kopyto.
3) Kopyto a rám
Pneumatický přístroj narazí vrchní část boty na kopyto a připevní ke stélce, čímž bota získá svůj tvar. Pak švec k vrchní části boty a stélce přišije rám. Vzniklá mezera se vyplní tekutým korkem. Díky další vrstvě v podobě korku a díky tomu, že v Berwicku používají širší kopyta, jsou boty velmi pohodlné i pro ty s vyšším nártem.
4) Podešev
Podešev se k botě nejdříve přilepí, aby držela na místě, než dojde na přišívání. Pak švec předčistí hrany, čímž se zbaví přebytečného materiálu. A pak už se přišívá - pevnou voskovanou nití. Stehy se nedostanou až do stélky, bota je díky tomu nepromokavá. A na závěr se ještě jednou zabrousí hrany, tentokrát už perfektně.
5) Vše na jednom místě
Výroba rámových bot je tak trochu alchymie. Továrna Berwick se proto skládá z mnoha oddělených stanovišť. Každé funguje samostatně, ale dohromady jsou jako skvěle sehraný orchestr.
6) Ruční výroba
Berwick 1707 jsou vyráběné ručně. Ano, pomáhají u toho stroje, ale stejně by to bez ševců, kteří vědí, co dělají, nešlo.