Jak si vypěstovat vkus. 2. díl seriálu od Dereka Guye: Rady od nejslavnějších módních guru

6.7. 2023, Petra Martínková & Filip Proučil
Jak si vypěstovat vkus. 2. díl seriálu od Dereka Guye: Rady od nejslavnějších módních guru

Je tu znovu. Esej o vkus od slavného módního novináře a hvězdy Twitteru Dereka Guye. Druhý díl třídílného seriálu o tom, jak si vypěstovat vkus a proč vlastně. 

Přestože Derekův článek není rychlým čtením, jeho první díl vás zaujal nečekaně silně. Máme z toho radost a těšíme se, že vás bude bavit i díl druhý. V něm ti největší experti na oblast vkusu a módy učí, jak najít ten pravý styl. 

Hezké čtení! 

Derek: Styl je druh umění. A proces rozvíjení vkusu je podobný vývoji náhledu na svět nebo životní filozofii – je to subjektivní proces bez jasných pravidel. 

Avšak v průběhu let jsem si všiml, že lidé, kteří si během krátké doby vytvořili vkusný šatník, byli často vedeni radami od dobrých prodejců, krejčích nebo přátel. Po zbytek této série (první část již vyšla) budu tedy zpovídat lidi s dobrým vkusem a budu se jich ptát, jak si vytvořit podobný smysl pro estetiku. 

Když jsem přemýšlel, koho do tohoto článku zahrnout, jako první mě napadl Mark Cho. Mark je spoluzakladatel webu The Armory a člověk, na kterého se často obracím ohledně doporučení oblečení. Byl to jeho rozhovor s WatchBox Studios, díky kterému jsem chtěl znát jeho názor na téma vkusu. V rozhovoru Mark popisuje svou cestu sbírání hodinek, která začala před mnoha lety levnými hodinkami Omega Chronostop, které si koupil v bazaru v Hongkongu. Lákaly ho ze dvou důvodů: 1. líbil se mu tvar pouzdra. 2. šedé hodinky ještě nikdy neviděl. 

Tato koupě v něm vzbudila vášeň pro hodinky a brzy se pro něj sbírání historicky významných a klasických hodinek stalo posedlostí. Jak svou sbírku v průběhu let obměňoval, zjistil, že téměř žádné z ikonických kousků mu nezbyl. Naopak jeho sbírka je odrazem jeho vkusu, který znamená něco víc než jen citový vztah k předmětu. Od té původní koupě Omegy Mark viděl tisíce hodinek a vyvinul si to, čemu obchodníci s uměním říkají oko - „neodvolatelnou schopnost rozeznat umění od odpadu, pravého od falšovaného, inspirovaného od napodobeniny.”

Mark Cho, spoluzakladatel The Armoury

Vkus je pro mě o porozumění estetice, o tom, jak o ní rozhodujeme. V nejzákladnějším slova smyslu jde o vyjádření sebe sama. Může se však rozšířit i na rozhodnutí ostatních. Lidé s dobrým vkusem jsou schopni se vcítit do estetických preferencí někoho jiného. Věřím také, že vkus je o soudržnosti. Přirovnávám to ke komunikaci - jazyk je jeden z nejpřímějších způsobů komunikace. Když s někým mluvíte, daná osoba si o vás vytváří dojem nejen na základě toho, co říkáte, ale i jak to říkáte. V tomto smyslu je tedy oblečení formou vizuální komunikace. Kousky, které máte na sobě a jejich kombinace, odpovídají slovní zásobě, gramatice a syntaxi. Nikdo se nerodí s dokonalým vkusem, ale může se to naučit. 

Jak si můžete vypěstovat dobrý vkus?

  1. Yohei Fukuda, prodejce zakázkové obuvi, to vyjádřil skvěle: „Abyste byli dobrým řemeslníkem, musíte mít dobré oči.” Má tím na mysli, že se musíte naučit prohlížet si věci důkladně. Když se podíváte na něco, co jste předtím neviděli, nikdy nezaznamenáte všechny drobné detaily. Nicméně, pokud danou věc budete studovat důkladně, budete si ji prohlížet delší dobu a porovnávat ji s podobnými předměty, začnete si všímat drobných rozdílů a rozeznáte jedinečné předměty od těch obyčejných. Chaos se promění v řád. 

         Podobně je těžké ocenit literaturu, pokud jste v životě četli pouze jednu knihu. Pokud jste však četli mnoho knih různých žánrů, vaše chápání se prohloubí a vaše psaní bude úhlednější a výmluvnější.

  1. Pokud se jedná o věci, přijde mi v pořádku nakupovat impulzivně. Někdy tomu dám den nebo dva, abych si ověřil, zda moje počáteční nadšení vydrží, ale nemám problém ani se spontánním nákupem. Pokud ten nákup stál za to, tak je to skvělé, pokud ne, tak to nevadí. V Čínštině existuje fráze, která se dá přeložit jako “studijní poplatky”, která se vztahuje na útratu peněz za něco, co nakonec nevyšlo. V životě jsem zaplatil spoustu studijních poplatků, ale nic z toho nepovažuji za vyhozené peníze. I díky chybám jsem se toho spoustu naučil. Je téměř nemožné předem vědět, jestli se vám něco bude líbit, dokud tu věc nevlastníte. Na druhou stranu posedlost něčím, co nemáte, vám dost stěžuje si danou věc užít, když ji konečně získáte. 

  2. Ti, kteří začínají s budováním lepšího šatníku nebo kolekce hodinek, se často soustředí na “univerzální” položky, což je ze začátku naprosto v pořádku. Nemůžete běhat, dokud neumíte chodit. Ale abyste si vypěstovali vkus, musíte občas zariskovat, i když vám to je proti srsti. Pokud je vašim cílem sebevyjádření, tak k němu nikdy nedojdete pouze výhodným nakupováním. Užívejte si různé kousky podle sezóny, situací a příležitostí a přitom stále myslete na to, co je pro vás nejlepší. Radujte se z flanelu v zimě, lnu v létě, malých zlatých hodinek při zvláštních příležitostech a sportovních v každodenním životě. To, že něco nepoužíváte každý den, neznamená, že daná věc je zbytečná. Naopak používat věci ve správnou chvíli jim dodává na výjimečnosti.

  3. Smiřte se s tím, že se vaše preference budou měnit. Nic není věčné. Ty Royal Oak, po kterých každý touží, se pravděpodobně po deseti letech omrzí. Ten dokonalý blejzr v námořnické modré bude zřejmě potřebovat vylepšit. To je v pořádku! Přijměte, že se měníte, a použijte to k rozšiřování a vylepšování svého stylu. Pokud jste dávali pozor od začátku, budete se v budoucnu lépe rozhodovat.

  4. Nakonec bych chtěl zvýraznit ještě jeden bod: konzistentnost. Věřím, že oblečení by mělo být konzistentní v rámci outfitu a toho, co o vás vypovídá. Síťkovaná tílka a černé hedvábné bundy asi nedávají smysl pro vás, ale pro Freddieho Mercuryho ano. Světle žluté košile a drobné zlaté hodinky jsou konzistentní pro mě. Naopak černé kožené bundy a potrhané černé džíny pro mě nejsou. Koneckonců vaše oblečení by mělo být tak vypovídající, že pokud by ho někdo viděl na jedné hromadě, hned by poznal, že je vaše. Nejlépe vypadáte, když vy sedíte ke svému oblečení a vaše vaše oblečení sedí k vám.

Děkuji za přečtení. Každý nechť si najde svou cestu.

Derek: Opulent Tips, newsletter od Rachel Tashjianové, je nejvýstižněji pojmenovaný módní zdroj na světě. Pokaždé když kliknu na odkaz v některém z jejích e-mailů, řeknu si: „To je vskutku opulentní.” Zabývá se především dámským oblečením, ale každý díl obsahuje něco pro každého. Hlavním důvodem, proč Rachel rád čtu, je ale její hluboká znalost módy, energie a nadšení. Má jakýsi sofistikovaný vkus, který bych si přál pocítit. Kennedy Fraserová jednou ve svém módním sloupku v New Yorker napsala: „Pokud někdy existovala elegance, tak jsme ztratili naši schopnost ji rozeznat.” Já čtu Opulent Tips, abych ji rozeznal. 

Rachel Tashjian, redaktorka časopisu Harper’s Bazaar

Hmm. Ano, říkala jsem to už tolikrát, že to někoho může štvát, ale je mi to jedno, protože podle mě je to důležité: Abyste si vypěstovali vkus, musíte totálně změnit myšlení i to, jak přistupujete k nápadům a předmětům. 

Náš vztah k věcem je narušený. A nejčastější rady, jak to napravit – zaměřte se na udržitelnost, sledujte lepší instagramové účty, všechno vyhoďte, nebo nic nevyhazujte a tak dále - jsou krátkozraké. Problémem je nejen to, že věci nadhodnocujeme nebo podhodnocujeme, ale zejména fakt, že nechápeme, jak s nimi nakládat. 

Nemyslím, že existuje univerzální návod, jak to vyřešit. Možná stačí, když budeme všichni trochu skeptičtější. Děsí mě, že většina platforem s informacemi, které využívám a využívám ráda, povzbuzují k uniformitě v myšlení a k tomu, co máme mít rádi. A přitom - individualita je šik! Individualita je respekt k sobě sama! Čím víc jsem si to uvědomovala, tím víc jsem nacházela cestu k věcem, které mě těší, které mi přijdou zajímavé, a díky kterým jsou moje vztahy lepší a má práce zajímavější. Omlouvám se, že mluvím jen v teoretické rovině, ale vypisovat kroky, jak si vypěstovat vkus jde proti pěstování vkusu! Proto všichni milují například sloupek Diany Vreelandové  Why Don’t You…?, je to v podstatě pozvání k tomu žít a snít s pocitem radosti a svobody nad rámec toho, co se vám zdálo možné, než jste otočili další stránku. Myslím, že abyste si vypěstovali dobrý vkus, musíte si prostě dovolit fantazírovat.

Derek: David Marx je nejlepší autor o pánském oblečení mé generace. Problém většiny knih o módě je, že často spadají do jedné ze dvou skupin. 1. Knihy pro běžné publikum, které jsou jako seznam informací z Wikipedie a licencovaných halabala uspořádaných fotek. 2. Nečitelných akademických publikací.

Marxova nová kniha Status & Culture je na pomezí obou. Je chytrá, ale přístupná, zajímavá, aniž by byla přeslazená. Status & Culture zkoumá jak naše honba za lepším sociálním postavením formuje naše touhy a pohání kulturní změny. Marx čerpá ze sociologie, antropologie, psychologie, ekonomiky, filosofie, sémiotiky, kulturní teorie, mediálních studií a neurovědy a udržuje čtenářovu pozornost nečekanými odkazy na pop kulturu. Kniha se také zabývá tím, proč se kultura zdá zaseknutá a jak trendy, které definují éru, ustoupily pomíjivým módním výstřelkům. Každý, kdo se zajímá o vkus a celkově kulturu, by si tuto knihu měl přečíst.

David Marx, autor knih Ametora a Status & Culture

Prvně je potřeba pochopit, že “dobrý vkus” je to, co si o vás myslí ostatní. Dnes už neexistuje jednotný autoritativní standard “dobrého vkusu”, každá komunita má své vlastní uznávané standardy a vkus je prostředkem, podle kterého posuzují “kdo jste”. Takže dobrý vkus vyžaduje dvě věci. 1. Předložit identitu, která je ceněná v komunitě vašeho výběru. 2. Využívat svůj životní styl k tomu jasně, kongruentně a autenticky komunikovat svoji identitu. Obojí je klíčové. 

Na základě výše uvedené definice je poslání každého jednoduché. 

  1. Pochopte danou identitu, kterou chcete vytvořit. 

  2. Zjistěte si významy všech možných voleb, obzvláště těch, které se asociují s určitými lidmi a skupinami.

  3. A nakonec dělejte rozhodnutí, která budou jasně vypovídat o identitě, které chcete dosáhnout. Ano, je tu nekonečně možností, ale čím toho budete vědět více, tím lepší váš vkus bude. A hlavně je velmi těžké být originální, pokud nevíte, co už všechno bylo uděláno.

Ve většině komunit je “dobrý vkus” pouze využívání již existujících vzorců a pravidel. Mít skvělý vkus znamená vytvářet nové možnosti a kombinace, které nebyly dříve považovány za “přijatelné”, ale přitom lidi těší.

 

První díl této série najdete v minulém článku. Nezapomeňte sledovat i třetí část, kterou vám během prázdnin přineseme a ve které se s vámi o svůj názor na vkus podělí další hvězdy v oblasti módy a estetiky. Stay tuned!

Líbil se vám článek? Sdílejte!

Petra Martínková & Filip Proučil

Petra Martínková & Filip Proučil

Autor článku

Petra je dlouholetá novinářka a tisková mluvčí, která prošla redakcemi Lidových i Hospodářských novin, neziskovkou i korporátem. V Gentleman Store řídí obsah a snaží se kultivovat pánskou mluvu. Filip je správce našich sociálních sítí, obsahový marketér, certifikovaný stylista a lovec čerstvé inspirace. Zkrátka svěží vítr v marketingu.

Zajímá vás víc? Chcete se na něco zeptat?

Škoda, zatím tu nic není. Budeme rádi za komentář.