Jak jsme otevřeli, zavřeli a opět otevřeli náš GS Barbershop

23.7. 2021, Petr Honc
Jak jsme otevřeli, zavřeli a opět otevřeli náš GS Barbershop

Pavlova vsuvka: Možná víte, že kromě e-shopu a kamenných obchodů provozujeme i náš vlastní GS Barbershop. Co možná ale nevíte, že ho spoluvlastní a má na starost Petr Honc, náš dvorní fotograf. Není to úplně obvyklý příběh, ale mohl by někoho inspirovat, že když se spojí ambiciózní mládí a (doufejme) osvícené vedení firmy, můžou z toho vzniknout nové projekty (v IT řeči tzv. spin-offy), které by jinak nevznikly. V tuto chvíli holičství dobře funguje, máme skvělé ohlasy (přes sto pětihvězdičkových recenzí na Google Maps!) a většina zákazníků se k nám rádo vrací. Začátky ale byly vcelku krušné.

Předávám slovo Petrovi, aby vám povyprávěl, jak to vlastně bylo...

S myšlenkou na otevření vlastního holičství jsme si pohrávali už před necelými třemi lety. Jelikož dodáváme 4 značky kosmetiky (Beviro dokonce i vyrábíme) do spousty holičství, máme poměrně dobrou představu o tom, jak se v tomto oboru podniká. Všichni jsme však věděli kolik času a úsilí by tento projekt vyžadoval, takže nápad zůstal ve škatulce „možná někdy“.

Z fotografa podnikatelem


Přibližně v polovině roku 2019 jsem se do toho vložil já, tehdy i teď dvorní fotograf Gentleman Store. V tu chvíli jsem ve firmě pracoval asi 4 roky a většinu této doby jsem si střádal peníze stranou. Věděl jsem totiž, že bych časem chtěl vyzkoušet podnikání a vést vlastní firmu. V jeden moment jsem tedy vzal své úspory, a rozhodl se myšlenku Gentleman Store Barbershopu přetavit v reálný podnik. Sešli jsme se s Pavlem a Honzou, otci zakladateli, já jim svůj návrh předložil a tak trochu k mému podivu (bylo mi 21 let a mé veškeré zkušenosti s podnikáním spočívaly v tom, že jsem dělal fotografa na volné noze) jsem dostal zelenou.

Tak jsme se pustili do práce. V první řadě bylo důležité vymyslet, jak by takové holičství v našem podání mělo vypadat. Všichni tři jsme o tomto odvětví měli poměrně dost informací, rádi jsme do holičství chodili a Honza dokonce na amatérské úrovni pár lidí ostříhal. To ale neměnilo nic na faktu, že s provozem holičství nikdo z nás zkušenosti neměl. Takže začala fáze, během níž jsme navštěvovali všemožná holičství v Praze i ve zbytku republiky a dělali jsme si podrobné zápisky o tom, jak kde co dělají, co se nám líbí a co naopak nelíbí.

Nakonec jsme na základě našeho průzkumu dali dohromady několik bodů, které by mělo naše holičství splňovat:

  • Budeme #NormálníHoličství. Tedy žádná přehnaná pozlátka, Harley v rohu místnosti, naškrobení holiči, kteří pomalu onikají, a tak dále.
  • Pokusíme se snoubit co nejvyšší kvalitu služby s rozumnou cenou.
  • Kvalitní personál. To pro nás znamená jak zvládnuté řemeslo, tak i vytváření příjemného prostředí a příjemnou komunikaci.
  • Přeneseme prozákaznický přístup, který razíme v Gentleman Store, i do holičství.

Když jsme věděli, jak bude naše holičství vypadat, zbývalo už „jen“ sehnat prostory a personál. Původní prostory jsme sehnali v Praze na Žižkově nedaleko našeho kamenného obchodu. Ty však vyžadovaly poměrně rozsáhlou rekonstrukci, takže se celý podnik na chvíli pozastavil a my jsme během této pauzy našli inzerát na prostory jiné, které byly již vybavené a moc pěkné. Lokalita byla také parádní, jen několik desítek metrů od I.P. Pavlova. Jedinou nevýhodou byla výše nájmu, která byla skoro šestkrát větší než u zmiňovaných prostor na Žižkově. To by pro nás byl velký risk, ale řekli jsme si, že do toho půjdeme. Větší nájem bude vykoupený již zařízenými prostory a lepší lokalitou, kde denně projdou stovky lidí včetně spousty turistů. Možná už tušíte, kde bude za pár měsíců problém...

Personál jsme díky našim kontaktům a vašim doporučením našli poměrně rychle. Do týmu se tak přidal Peter a Tomáš. Oba zkušení holiči se spousty lety praxe, přesně takové jsme hledali. Vše tedy bylo připraveno a mohli jsme otevírat. Jenže…

Republika se zavírá, holičství neotvírá

Přišla epidemie, nařízení vlády a vše bylo jinak. Spousta kolegů začalo stříhat u zákazníků doma. My jsme však neměli vytvořenou žádnou klientelu, takže jsme tuto možnost zavrhli a vyčkávali, až se situace zlepší.

To se také stalo a v květnu 2020 jsme konečně otevřeli. A bylo to drsné! Všichni se po lockdownu těšili na rozvolnění a na možnost opět se nechat ostříhat. Místo pomalého náběhu tedy přišel maximální zátěžový test... Ale až na pár zaškobrtnutí vše proběhlo nečekaně hladce a první dny byly za námi. Takto jsme pokračovali několik dalších týdnů a měsíců. Ladili jsme drobné mouchy, sháněli zákazníky a zkrátka jsme se pomalu ale jistě začínali stabilizovat. Také se do našeho kolektivu přidala holička Anna.

Na konci října se však pandemická situace opět zhoršila a my jsme museli znovu zavřít. Tentokrát jsme již spustili naši „barber pohotovost“ a začali jsme stříhat i u zákazníků doma.

Republika se opět zavírá, s ní i holičství

V prosinci jsme na necelý měsíc znovu otevřeli, než přišla třetí, nejdelší vlna vládních omezení. Během té nám už opravdu začalo téci do bot. Žádali jsme o různé podpory od státu. Ty však zdaleka nepokrývaly všechny naše výdaje. Navíc prodleva mezi podáním žádosti a vyplacením byla často velká a nepravidelná. Nechci znít nevděčně, každá koruna pro nás byla dobrá a jsme rádi i za toto. Nic to ale nemění na tom, že jsme museli velkou část výdajů pokrývat z vlastních kapes. Já jsem tedy sahal do dlouho spořených zásob, které se rychle tenčily. Upřímně, nic veselého. Doufali jsme, že hezké počasí opět přinese zlepšení celé situace.

Naštěstí se tak stalo, my máme znovu otevřeno a slavíme první rok našeho fungování. Já zároveň slavím první rok mého „dospělého podnikání“. Říká se, že ten je nejtěžší. Pod to se zatím mohu podepsat. Celý projekt nás kvůli pandemii stál mnohem víc peněz, než jsme očekávali. Já jsem poprvé v životě zažil jaké to je, mít odpovědnost za lidi, kteří potřebují platit nájem, jíst a pít. A já musím zařídit, aby na to měli peníze, i když holičství nevydělalo ani korunu. Nebyla to sranda, ale to všechno mi dalo spoustu zkušeností, za které jsem moc rád.

I v tomto omezeném režimu se nám povedlo ostříhat přes tisíc zákazníků a podle ohlasů byli spokojeni. Z toho mám velkou radost a tímto jim děkuji za projevenou důvěru. Pevně doufám, že vám již budeme moct poskytovat naše služby bez dalších omezení. A pokud jste si během čtení uvědomili, že byste už také potřebovali trochu osvěžit účes, můžete si rovnou rezervovat termín.

Líbil se vám článek? Sdílejte!

Petr Honc

Petr Honc

Autor článku

Petr je naším dvorním fotografem a k tomu má pod palcem chod GS Barbershopu. Raději se vyjadřuje obrazem než slovem, ale když na to přijde, rád na chvíli vymění foťák za klávesnici.