Ovládněte sílu barev! Aneb jak si vybrat barvu oblečení

9.8. 2023, Petra Martínková & Filip Proučil
Ovládněte sílu barev! Aneb jak si vybrat barvu oblečení

Bílou, nebo modrou košili? Žluté triko? Tmavě modré kalhoty? Barvy jsou všude. Ovlivňují nás samotné, to, jak vypadáme a jak působíme na ostatní, i to, jestli získáme vyšší plat nebo vysněnou pozici. Ovlivňují dokonce naši barvu pleti, kruhy pod očima, tvar nosu i souměrnost očí. Ukazujeme jimi svoje silné stránky, ale umí i odhalit ty slabé. Nosíme je podle nálady i podle toho, jakou náladu nám samy mohou předat.

Červenou, když potřebujeme dodat odvahu a sebevědomí; modrou, když nás čeká prezentace nebo schůzky; zelenou, když potřebujeme zklidnit mysl. Existuje spousta zaručených návodů, jak poznat, co která barva znamená, spousta příruček, které popisují významy barev a které vám jistojistě řeknou, jaká barva bude slušet zrovna vám. Ve skutečnosti jsou ale barvy alchymií, které ne každý rozumí.

S pomocí odborníka, stylisty a lektora Petra Lukeše, který se typologii barev věnuje desítky let, jsme se podívali na základní barvy, abychom vám odkryli jejich význam, symboliku a vlastnosti. 

Kdo nosí červenou? Jaká je královská barva? Co symbolizuje bílá? V jaké barvě vás nikdy nikdo nepřehlédne? A kdo zvládne růžovou? 

Hezké čtení! 

Černá 

Černá je žolík. Nosíme ji, když podvědomě nechceme prozradit, kým nebo čím jsme. 

Černá byla vždycky spojená se stínem, nocí, podvědomím a ženskostí. Možná to zní trochu diskriminačně z dnešního pohledu, ale ženskost je odnepaměti spojena s hloubkou a temnotou, spíš než je spojena se světlem. Černá vznikne tak, že smícháte všechny barvy dohromady. Černá – a mimochodem s tím souvisí ta symbolika smrti u černé, kterou u nás máme – znamená, že všechny barvy musely zemřít, aby ona mohla vzniknout. Černá je individuální smrt pro vytvoření kolektivní barvy. Je to konec barev, anebo nový začátek? Záleží na tom, jak se na to budeme dívat. Zajímavé je, že černá je u nás jednou z nejpopulárnějších barev. Na jednu stranu ji nosíme jako barvu smutku, na druhou stranu jako běžnou každodenní barvu. A současně ji nosíme jako slavnostní barvu, jako barvu elegance, je to nejformálnější barva. Často si ji do svých log vybírají ikonické oděvní značky, značky pro auto-moto či technologie. Proč jsme si jako nejformálnější a smuteční barvu zvolili stejnou barvu? Protože černá je zajímavá. O černé můžete říct cokoliv - když řeknete, že je sexy, máte pravdu, když řeknete, že je konzervativní a formální, máte pravdu, když řeknete, že je kreativní, máte pravdu, když řeknete, že je naopak důstojná, máte také pravdu. Neexistuje věta, kterou byste o černé nemohli říct. A právě proto, čím vším tahle barva je, ji nosíme, když podvědomě nechceme prozradit, čím a kým jsme. Černá nám to umožní, černá je takový žolík - můžete ji dát místo esa, můžete ji hrát místo sedmičky, ale i místo krále. 

Značky, které používají černou: Gucci, Dolce & Gabbana, Chanel, The Telegraph, Gillette, Sony, MTV.

Bílá

Bílá je neposkvrněnost. Nosíme ji, když chceme vypadat sofistikovaně a luxusně. 

Bílá jako sestra černé to má trošku obráceně, ale jeden aspekt je u ní podobný – i bílá obsahuje všechny barvy, jen na rozdíl od černé, u které jsou všechny pigmenty smíchané dohromady, to u bílé znamená, že už někdy někde existovaly. „Bílá” jsou tudíž jsou všechny barvy, které ještě nepřišly do styku s hmotou. Bílá symbolizuje neposkvrněnost, která nikdy nepřišla do kontaktu s ničím hmotným, až teprve tím kontaktem se rozbije na všechny další barvy. Proto máme bílou spojenou s čistotou, s panenstvím, s novými začátky, zrozením. Bílá může být čímkoliv, ale musí teprve narazit na hmotu. Do té doby je univerzální, neposkvrněná.

Když si na sebe vezmete bílou, tak chcete být neposkvrněný, čistý. Právě díky těmto asociacím bývá bílá vnímaná všeobecně velmi pozitivně. 

Ten, kdo si oblékne bílou, chce vypadat (a vypadá) velmi sofistikovaně. Bílá je nepraktická, a proto je historicky barvou luxusu. V dobách, kdy neexistovaly pračky, jste bílou ukazovali, že si můžete dovolit něco tak nepraktického, jako je bílá. To do jisté míry – podvědomě – platí dodnes. 

Historicky se nejprve nosilo bílé spodní prádlo, mimochodem další znak bohatství a postavení. Poté ale lidé, kteří si bílou mohli dovolit, chtěli, aby byl jejich statut vidět. Přemýšleli, jak bílé oblečení ukázat. Povedlo se to prostřednictvím košilí, jejichž kousky nechali vyčuhovat ze svrchního oblečení, což ostatně v oblasti pánské módy zakotvilo. 

Značky, které používají bílou: Apple, Tesla, Nike, Dove.

Červená

Červená je mužská barva. Nosíme ji, když na sebe chceme upozornit, nebo když potřebujeme dodat sílu a odvahu.

Červená je hodně zajímavá. Automaticky vzbuzuje dynamiku, povzbuzuje k energii. Máme ji spojenou s pozitivy i negativy, s radostí i agresí. Červená má v sobě nebezpečí, riziko krveprolití, agrese a výbušnosti, ale má v sobě taky základní energii, živočišnost, pudovost. Právě kvůli tomu je to primárně a původně mužská barva. Bývá spojována s revoltou, revolucí, argumentací. Tohle všechno se v ní snoubí s obrovským nábojem. Často ji podvědomě volíme, když nás čeká argumentační střet, jednání, na které se netěšíme nebo na které potřebujeme sílu a odvahu. A pak má červená ještě jednu velmi specifickou věc. Většina dynamických barev není statutárně vysoko, ale červená je v tomhle velikou výjimkou – najdete ji na červených kobercích při slavnostních událostech, najdete ji v královských rodinách, v oblečení králů a královen. To se dynamickým barvám stává velmi výjimečně. Ve staré Číně to byla dokonce barva svatebního obřadu.

Červená způsobuje v těle fyziologické změny – zvyšuje puls, krevní tlak, rychlost dýchání, vylučování adrenalinu a činnost jater. Většinu lidí povzbuzuje k aktivitě a probouzí také chuť k jídlu.

Červená je barva vítězů, je to barva úspěchů, kterých jste dosáhli a museli jste se na nich podílet vlastním úsilím. To je další její symbolika. Když si vezmu na sebe červenou, například košili, musím být schopen ji unést. Lidé, kteří jsou introvertní a neradi vystupují z davu, si obvykle červenou brát nebudou. To, že si vezmete červenou, říká, že chcete a jste ochotni být vidět. Mají k ní větší tendenci extroverti a lidé, kteří v danou chvíli potřebují být spatřeni či viditelni. Červenou si můžete vzít, když jejím prostřednictvím chcete vzkázat nějaký symbol, nebo když si potřebujete kousek něčeho doplnit - například dodat si odvahu, sílu nebo energii.

Značky, které používají červenou: KFC, Netflix, CNN, Vodafone, Coca Cola, YouTube, Marlboro nebo Adobe.

Modrá

Modrá je barva komunikace a slov. Je to nejpopulárnější barva na světě. 

Modrá je velmi uzemněná barva, která symbolizuje rozum, racionalitu, analytické myšlení, abstraktní myšlení, komunikaci. To jsou vrcholně civilizační hodnoty našeho světa. Modrá je nosná barva naší společnosti, našeho myšlení. Naše pojímání civilizační kultury velmi dobře odráží modrá barva. Mimochodem podívejte se, jak je modrá významná v byznysu, v politice, v odívání všeho racionálního světa. Je pro nás dokonce jednou z nejpopulárnějších barev na světě, symbolizuje lidskou přidanou hodnotu, kterou nemá běžná příroda, symbolizuje to, že jako jediný tvor na planetě mluvíme. Modrá je barva komunikace, modrá jsou slova a diplomacie, modrá je barva přátelství a úspěchu.

Modrá zároveň symbolizuje moudrost, inteligenci a hloubku. Je inspirující, pomáhá třídit myšlenky. Modrá barva podvědomě symbolizuje vzduch, vodu a čistotu, snad právě proto uklidňuje srdeční puls, povzbuzuje k intelektuální práci, zvyšuje soustředění. 

V oblečení vzbuzuje modrá barva klid a autoritativnost, tmavě modrým oblečením dáváte najevo své intelektuální schopnosti, úspěch a nadhled, světle modrou vzbuzujete klid a přátelství.

Značky, které využívají modrou barvu: Facebook, Twitter, Skype, PayPal, Linked In, Dell, Intel, Ford, Pepsi.

Zelená

Zelená je barvou volného času, v typicky byznysových profesích spojována s menším výkonem.

Zelená je zajímavá. Obecně je to barva, která nás dokáže uklidňovat, ale statisticky je v typicky byznysových profesích spojována s menším výkonem. Když jste si vzali zelenou do práce, tak jste byli automaticky hodnoceni tak, že máte malý pracovní výkon. Nejspíš to souvisí s tím, že zelená byla vždy v podstatě volnočasovou barvou - aristokracie nosila zelenou jenom na venkovských sídlech a na volný čas, nikoliv třeba do města. Historicky dlouho platilo, že zelená není městskou barvou a už vůbec ne barvou do práce. Proto nám i dnes zelená asociuje volnočasové aktivity. 

Zelená na naši mysl působí uklidňujícím a důvěřivým dojmem. Zklidňuje nervovou soustavu, snižuje tlak a má pozitivní účinky při migréně. Zelená symbolizuje uvolnění a taky zdraví, což souvisí s tím, že většině lidí podvědomě asociuje svěžest, čerstvost a přírodu. 

Značky, které využívají zelenou barvu: Spotify, Starbucks, Subway, Sprite, Heineken, WhatsUp, Land Rover, John Deere.

Šedá

Šedá je barva inteligence. Často bývá spojována s šedou kůrou mozkovou a působí klidně a vyváženě. 

Šedá je jednou z mála opravdu neutrálních barev. Může mít střední nasycení a jsou v ní všechny primární barvy, ale v poloviční sytosti. Ta neutralita je s ní i symbolicky silně spojena a právě díky ní je to barva vysoké úrovně, vysoké společnosti. Často bývá mimochodem spojována s šedou kůrou mozkovou a s inteligencí, působí klidně a vyváženě. Když je šedé moc, může být nudná, ale na druhou stranu, díky své neutrálnosti, má jednu skvělou vlastnost - je kombinovatelná opravdu s jakoukoliv další barvou, protože každá jiná barva skvěle rozbije její sterilnost. 

Značky, které využívají šedou: Apple, Swarovski, Lexus, Wikipedia, Mercedes Benz.

Žlutá

Ten, kdo nosí žlutou, je automaticky nepřehlédnutelný. 

Z hlediska vlnové délky nejsou naše oči citlivé ke všem vlnám spektra stejně. Nejcitlivěji reagujeme na žluté části spektra, takže když se někdo oblékne do žluté barvy, nejde nevidět. Je automaticky nepřehlédnutelný. Což má dva aspekty – pozitivní je ten, že bude vždycky vidět, ale negativní je ten, že, když bude nějaký průšvih, tak to většinou odnese “ten žlutý”, právě proto, že je nejvíc vidět. Žlutá je optimistická barva, která povzbuzuje, osvobozuje, harmonizuje, působí vřele a otevřeně. Je to barva slunce a světla a působí pozitivně proti strachu, obavám a úzkostem, uklidňuje nervovou soustavu a povzbuzuje k soustředění a paměti.

Značky, které používají žlutou barvu: IKEA, McDonald's, Burger King, DHL.

Oranžová 

Oranžovou si zejména v odívání spojujeme s nižším významem a nižším společenským statusem.

Oranžová barva je spojována s energií, vitalitou a životní silou. Může představovat entuziasmus a pozitivní přístup k životu. Zároveň je to barva, která podněcuje kreativitu a radost. Proto se často využívá v uměleckých prostředích a designu, aby vyjádřila originalitu a zábavu. Oranžová připomíná teplé sluneční paprsky a je spojována se sluncem a létem, je to barva, která podporuje společenské interakce. Používá se v marketingu a brandingu k přilákání pozornosti a podpoře sociálního zapojení, zejména neformální a uvolněné formy komunikace. Zároveň je ale zajímavé, že v našem kulturním prostředí patří mezi barvy, které příliš nepreferujeme a často je zejména v odívání spojujeme s nižším významem a nižším společenským statusem.

Značky, které používají oranžovou: MasterCard, NN Pojišťovna, Mozilla, ČSSD, PornHub.

Růžová 

Muži, kteří nosí růžovou, ukazují svou jedinečnost, sebevědomí a odvahu. 

Růžová vznikne naředěním červené, takže je to vlastně taková baby červená. Má v sobě potenciál červené, ale není nebezpečná. Máme ji primárně spojenou se ženami a většina značek, které růžovou využívají, cílí primárně na ženy. Historicky však bylo mnoho období, kdy růžová byla považována za mužskou barvu. Nezapomínejme na to, že růžová je pořád červená, sice rozředěná, ale červená. A to je mimo jiné barva agrese, živočišnosti, boje a revoluce. Když si muž vezme dnes růžovou, je to známkou jeho jedinečnosti, sebevědomí a odvahy. Znamená to, že ji dokáže ustát proti všem. 

Růžová zvyšuje srdeční tep a také chuť na sladké, zklidňuje emoce a harmonizuje. Bývá spojována s hravostí, mládím až dětstvím a láskou. Je to barva zdrženlivé elegance. 

Značky, které růžovou využívají: Barbie, T-Mobile, Victoria Secret, Flickr, Tinder.

Fialová

Fialová barva bývá spojována s bohatstvím a vysokou společností. 

Fialová kombinuje vlastnosti červené (energie a vášeň) s modrou (klid a harmonie), a proto může symbolizovat citovou vyváženost a duševní stabilitu. Symbolika fialové barvy je bohatá a může být různě vnímána v různých kulturách a kontextech. V mnoha kulturách byla fialová barva spojována s královským postavením a bohatstvím. Historicky byla používána na královských rouchách a korunovačních klenotech jako symbol moci a důstojnosti, což může souviset také s jejím obtížným získáváním před objevem syntetických barviv. Fialová má také spojitost s duchovním světem a mystikou. Často je považována za barvu meditace, intuice a duchovního růstu. Je to barva, kterou spojujeme s uměním, kreativitou a individualitou. Používá se často v reklamě a designu, aby přitáhla pozornost a vyjádřila jedinečnost. U fialové v odívání je ještě jeden zajímavý klíčový aspekt, a to je rozdílné vnímání mezi muži a ženami. Zatímco u žen se fialová těší oblibě, pro mnoho mužů je to barva, které se raději vyhnou, a je pro ně nepředstavitelné si ji obléci. 

Značky, které využívají fialovou: Milka, Yahoo, Cadbury.

Béžová a hnědá 

Tyto barvy jsou ze své podstaty poměrně neutrální. S hnědou máme asociovanou půdu, zemitost. Hnědá je spolehlivá, přátelská, přívětivá, teplá. Je nezbytná, jako země, ale je statutárně nízko. Je barvou, která historicky symbolizuje pomocné profese, servisní služby. Když se hnědá dostala statutárně vysoko, byl to vždycky problém. Jedinou výjimkou jsou malé doplňky. No a béžová je v podstatě taková jemná odrůda hnědé. Béžová je velmi neutrální a sofistikovaná. A narozdíl od hnědé získala status neutrálního luxusu, podobně jako bílá či šedá.

Líbil se vám článek? Sdílejte!

Petra Martínková & Filip Proučil

Petra Martínková & Filip Proučil

Autor článku

Petra je dlouholetá novinářka a tisková mluvčí, která prošla redakcemi Lidových i Hospodářských novin, neziskovkou i korporátem. V Gentleman Store řídí obsah a snaží se kultivovat pánskou mluvu. Filip je správce našich sociálních sítí, obsahový marketér, certifikovaný stylista a lovec čerstvé inspirace. Zkrátka svěží vítr v marketingu.

Zajímá vás víc? Chcete se na něco zeptat?

Škoda, zatím tu nic není. Budeme rádi za komentář.